Thermen zet schoonmaakrobots van Groveko in

 

Wie zich ’s ochtends in alle vroegte door een van de Thermen hotels en sauna’s begeeft, zou zomaar de nieuwste leden van het schoonmaakteam aan kunnen treffen: schoonmaakrobots. Ze stofzuigen en dweilen de vloer, terwijl medewerkers zich richten op andere schoonmaaktaken. Housekeeping manager Ingrid Jorritsma: “Het resultaat is een schonere omgeving en minder zwaar belaste medewerkers. Dit draagt bij aan de beleving van onze gasten én zorgt voor meer personeelstevredenheid. En dat is voor ons erg belangrijk.”

Innovatief ✓

Vanaf 1000m² ✓

Flexibele inzet ✓

Op en top duurzaam ✓

Duurzame inzet van personeel

Toen Quality Wellness Resorts – in de volksmond bekend als Thermen – besloot meer in te zetten op automatisering en robotisering om het werk gemakkelijker en sneller te maken, dacht Ingrid Jorritsma al gauw aan schoonmaakrobots. Ingrid werkt als housekeeping manager bij Thermen Bussloo. “Onze voornaamste reden om schoonmaakrobots in te zetten is een duurzame inzet van personeel”, vertelt ze. “Het schoonmaakwerk wordt steeds meer en steeds zwaarder. Onze bedrijven nemen qua oppervlak toe en personeel is niet gemakkelijk te vinden.” Groveko levert al jaren schoonmaakartikelen aan de Thermen-locaties en zo kwamen Ingrid en haar collega’s bij Groveko’s robots terecht.

Onze robots in het echt zien? Vraag een gratis demo aan.

Twijfel

Aanvankelijk had Ingrid wat twijfel. Ze vroeg zich met name af hoeveel tijd de inzet van robots hen in de praktijk zou opleveren. “Ik zie de robots niet als middel om medewerkers te vervangen, maar als kwalitatieve toevoeging aan het schoonmaakteam”, benadrukt ze. Voor medewerkers en leidinggevenden was het even wennen om met robots te werken. Hoe moesten ze precies worden ingesteld? Doet de robot wel wat hij moet doen? “Maar al snel bleek dat schoonmaakmedewerkers dankzij de inzet van de robots meer tijd hebben voor andere schoonmaaktaken en dat de kwaliteit van het schoonmaakwerk toenam, terwijl de lichamelijke belasting daalde.” Fysiek belastend schrob- en zuigwerk wordt nu door robots overgenomen. “Op termijn zal dit resulteren in hogere personeelstevredenheid en dat is voor ons erg belangrijk.”

Stofzuigrobot en schrobzuigrobot

Thermen Berendonck, Thermen Bussloo, Thermen Bad Nieuweschans en Thermen Soesterberg zijn voorzien van stofzuigrobot de Ecobot 40 en schrobzuigrobot Ecobot 50. Ze nemen de vloeren van het hotel en het saunacomplex onder handen, terwijl schoonmaakmedewerkers zich storten op andere schoonmaaktaken, zoals het reinigen van contactoppervlakken. “In het restaurant bij Thermen stofzuigt de robot het tapijt bijvoorbeeld tussen 6 en 10 uur ’s ochtends. Ondertussen stoft en reinigt een medewerker het restaurant. Een groot deel van het stofzuigwerk hoeft zij zelf niet meer te doen, ze hoeft de robot alleen in de gaten te houden”, noemt Jorritsma als voorbeeld.

Schoon in coronatijden

Gasten van de Thermen-resports reageren positief op de schoonmaakrobots. “Hygiëne is in onze Thermen-resorts uiteraard altijd prioriteit. Mensen komen immers met hun lichaam in aanraking met allerlei oppervlakken. Het is dus belangrijk dat alles goed schoon is, mensen verwachten dat ook van ons. Maar sinds de coronaperiode zijn mensen nóg meer gericht op hygiëne. Als gasten de robot zien rijden – met name in het hotel – dan draagt dit bij aan de beleving van een schone omgeving. Ze worden extra gerustgesteld in het gevoel dat ze zich echt in een schone omgeving begeven. Mensen vinden het mooi om te zien.”

"Al snel bleek dat schoonmaakmedewerkers dankzij de inzet van de robots meer tijd hebben voor andere schoonmaaktaken en dat de kwaliteit van het schoonmaakwerk toenam, terwijl de lichamelijke belasting daalde." 

- Ingrid Jorritsma, Thermen Bussloo Welness & Hotel

Implementatie

Gasten van de Thermen-resports reageren positief op de schoonmaakrobots. “Hygiëne is in onze Thermen-resorts uiteraard altijd prioriteit. Mensen komen immers met hun lichaam in aanraking met allerlei oppervlakken. Het is dus belangrijk dat alles goed schoon is, mensen verwachten dat ook van ons. Maar sinds de coronaperiode zijn mensen nóg meer gericht op hygiëne. Als gasten de robot zien rijden – met name in het hotel – dan draagt dit bij aan de beleving van een schone omgeving. Ze worden extra gerustgesteld in het gevoel dat ze zich echt in een schone omgeving begeven. Mensen vinden het mooi om te zien.”

Ondersteuning

Over de ondersteuning vanuit Groveko is Thermen zeer te spreken. “De ondersteuning vanuit Groveko is top, we kunnen altijd bellen als er wat is. Het technische deel wordt uit handen genomen en de technische dienst is goed bereikbaar en snel aanwezig. ” Ze besluit: “Nu we enige tijd met de schoonmaakrobots werken zie ik voornamelijk voordelen. Ik ben heel enthousiast.”

Gratis demo?

Over de ondersteuning vanuit Groveko is Thermen zeer te spreken. “De ondersteuning vanuit Groveko is top, we kunnen altijd bellen als er wat is. Het technische deel wordt uit handen genomen en de technische dienst is goed bereikbaar en snel aanwezig. ” Ze besluit: “Nu we enige tijd met de schoonmaakrobots werken zie ik voornamelijk voordelen. Ik ben heel enthousiast.”