Het ontstaan van de Microvezeldoek is een belangrijke ontwikkeling in de schoonmaakbranche. Een ontwikkeling die de markt enigszins op de kop heeft gezet. Sommigen zeggen zelfs dat het de meest bepalende innovatie is geweest sinds de stofzuiger in 1901 door Hubert Booth. Of dat daadwerkelijk zo is mag u zelf bepalen. Wél vinden wij het interessant om u mee te nemen in de ontwikkeling van de microvezel tot de hedendaagse en veelbelovende microvezeldoek.

Het ontstaan van de microvezel

De microvezel als schoonmaakmateriaal is ontstaan op basis van serendipiteit: het vinden van iets onverwachts, terwijl je eigenlijk naar iets anders op zoek bent. De vezel is namelijk oorspronkelijk bedacht en ontwikkeld om sportkleding mee te maken, omdat de vezel goed in staat is om vocht op te nemen en af te voeren.

Met het microvezelmateriaal werd uitgebreid geëxperimenteerd. Het werd gebruikt om olieresten na scheepsrampen te verwijderen en het werd ingezet als vervanging voor suéde leer. Het idee voor een schoonmaakdoek is volgens experts pas ontstaan nadat er in het hart van de Zweedse textielindustrie een vraag binnen kwam vanuit de kappersbranche.

De kappersbranche wilden graag een sneldrogende handdoek voor het drogen van haar na een kleurspoeling. Toen deze handdoek in de praktijk werd gebruikt, bleek dat de kleurspoeling niet in het haar, maar in de handdoek ging trekken. De handdoek bleek dus onverwachts zeer bruikbaar voor schoonmaak doeleinden.

Midden in de jaren ’90 is de microvezeldoek op de particuliere markt gekomen. Rond de eeuwwisseling in verbeterde vorm ook in de professionele schoonmaakbranche.

Hoe wordt de microvezeldoek gemaakt?

Een draad van 10 kilometer microvezel weegt maar 1 gram en is vele malen dunner dan een mensenhaar en bestaat uit polyamide en polyester. Met deze draden wordt een microvezeldoek gebreid en vervolgens behandeld. De polyester draden worden gesplitst waardoor de vezel zijn ‘scherpe’ kantjes krijgt waarmee het vuil kan opschrapen. De polyamide draden zuigen dit vuil vervolgens weer op.

Voor het splitsen van microvezel bestaan verschillende technieken. De minst duurzame manier is door middel van chemie. Een betere splitsing ontstaan door trekkracht of door middel van water. Deze laatste techniek is het beste en levert ook de beste kwaliteit microvezeldoeken op die u in de professioneel schoonmaakbranche kunt vinden.greenspeed microvezel

De microvezeldoek anno 2015

We weten dat het gebruik van microvezeldoeken beter is voor het milieu, omdat er geen reinigingsmiddel aan te pas hoeft te komen. Daarnaast is het ook een stuk hygiënischer dan schoonmaken met water en zeep. Toch zien we dat in de praktijk dat de microvezel nog steeds niet overal of op de verkeerde manier wordt gebruikt.

De werking van microvezeldoeken verminderd aanzienlijk in gebruik met schoonmaakmiddel en teveel water. De zuigende werking van de doeken werkt dan niet meer. Ook microvezeldoeken wassen met wasverzachter is negatief van invloed op deze zuigende (capilaire) werking.

Een modificatie op de innovatie

Inmiddels zien we een nieuwe microvezel schoonmaakdoek opkomen op de markt, de Single Use doeken. Ook wel disposable schoonmaakdoeken genoemd. Het voordeel is dat deze doeken na gebruik weggegooid kunnen worden, dus geen waslogistiek meer. Het nadeel is wel dat de werking van dergelijke doeken minder goed is en dat de doeken niet direct kunnen worden gerecycled.

De clou van het verhaal

Kortom, wij geloven anno 2015 nog steeds in de wondere werking van microvezeldoeken, mits deze juist worden ingezet door professionele schoonmakers. De werking is namelijk hygiënisch en zeer efficiënt. Daarnaast laten we niet ongenoemd dat disposable schoonmaakdoeken ook heel goed ingezet kunnen worden, maar dan bij specifieke toepassingen.

Bron: Wim Dijkgraaf (Pro-Am – Groveko), Anouska Dillema (Bureau Van der Meijden)

Vloerreiniging is al jaren een belangrijk onderdeel in de professionele schoonmaakbranche. Alleen de manier waarop vloeren worden gereinigd kan nog weleens verschillen. De meest traditionele manier is met de mop of de dweil. Een relatief nieuwe methode is met een (snoerloze) schrobzuigmachine. Welke methode is nu beter, sneller of effectiever? We zetten de feiten even op een rijtje.

Het gebruikt van moppen, dweilen en zwabbers

In onze website wordt nog veel gezocht naar moppen en dweilen. Dat betekent dat het gebruik ervan nog zeer relevant is voor de professionele schoonmaker. Het schoonmaken met een dweil of mop is dan ook zeer effectief als het gaat om kleine oppervlakken of makkelijk te onderhouden vloeren. Met een mop of zwabber bent u ook vaker flexibel, want u zit niet vast aan snoeren of aan de oplaadtijd van een accu. Het enige wat u nodig heeft is een goede mopkar of dweilemmer en u kunt aan de slag.

Voordelen mop en dweilNadelen mop en dweil
Effectief voor kleine oppervlakkenArbeidsintensief bij grote oppervlakken
Flexibel in gebruikMinder ergonomisch
Relatief goedkoper

Het dweilen met een mop of zwabber is daarentegen wel arbeidsintensief en lichamelijk zwaarder dan reinigen met behulp van een schoonmaakmachine. Voor schoonmaakbedrijven en bedrijven met grotere vloeroppervlakken is een schrobzuigmachine wellicht een betere keuze.

Schoonmaken met een schrobzuigmachine

Het gebruik van een schrobzuigmachine of een éénschijfsmachine is een goede manier om grote vloeroppervlakken effectief te reinigen. Het is minder arbeidsintensief dan werken met een dweil, daarnaast kan er in kortere tijd meer vloeroppervlak gereinigd worden. Met een schrobzuigmachine kan de dosering van het reinigingsmiddel ook heel goed afgemeten worden.

Voordelen schrobzuigmachineNadelen schrobzuigmachine
Effectief voor grote vloeroppervlakkenMinder flexibel
Grotere arbeidscapaciteitKan lastig bij moeilijk bereikbare plekken
Lichamelijk lichte werkzaamheden
Goed afgemeten dosering
Multifunctioneel (schrobben, boenen en polijsten)

Minder prettig is dat een schrobzuigmachine vaak wordt aangedreven door elektriciteit, waar door de flexibiliteit beperkt wordt door de snoerlengte. Daarnaast is een schoonmaakmachine vaak wat groter, waardoor kleine en moeilijk bereikbare plekjes vaak niet goed meegenomen kunnen worden.

De perfecte oplossing is een mini schrobzuigmachine

Toch is er een oplossing die de voordelen van beide reinigingsmethoden combineert, de mini schrobzuigmachine. Het gaat hier om een wendbare en flexibele schoonmaakmachine die het beste van twee werelden samenbrengt. Door het ontbreken van een snoer, is de schrobzuigmachine even flexibel als een mop of dweil. En door de compacte afmetingen kan de schrobmachine ook heel goed de moeilijk te bereiken hoekjes schoonmaken. Daarnaast geniet u met een mini schorbzuigmachine ook van de voordelen die een ‘grote machine’ te bieden heeft (snelheid en effectiviteit) tegen een scherpe prijs. Of het nu gaat om harde vloer of zachte vloeren, voor elke wens is een oplossing.

Duplex 280i DC en de Fimap Genie 35XS

In ons assortiment vindt u de volgende mini schrobzuigmachines: de Duplex 280i DC vloerreiniger en de Fimap Genie 35XS schrobzuigmachines. Beide zijn compact, flexibel en zonder snoer te gebruiken. Het is het perfecte alternatief voor de traditionele mop en dweil en we zien dan ook dat steeds meer schoonmaak professionals voor deze methode kiezen.

Meer weten?

Wilt u meer weten over ons assortiment mini schoonmaakmachines of wilt u weten of het voor u rendabel is om er één aan te schaffen? Onze medewerkers staan u graag te woord. Neem daarom gerust contact op met één van onze adviseurs.

 

Duurzaamheid en verantwoord ondernemen zijn al jaren belangrijke onderwerpen in de schoonmaakindustrie. Van biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen tot de inzet van duurzame materialen. Nu zien we ook dat er steeds vaker behoefte is aan het gecontroleerd recyclen van schoonmaakmachines. Recent marktonderzoek van European Cleaning Machines Recycling (ECMR) onderschrijft dat.

Groveko onderstreept ook het belang van duurzaamheid en zet zich samen met ECMR in voor het optimaliseren van het recycling proces van afgeschreven schoonmaakmachines in heel Europa. Op deze manier kunnen wij bijdragen aan gecontroleerd hergebruiken en een beter milieu.

Samen de markt opschonen

Er zijn twee redenen te noemen die de behoefte aan recycling in de schoonmaakbranche aanjagen. Op dit moment veroorzaken afgeschreven schoonmaakmachines grote afvalproblemen ten nadelen van ons milieu. Door samen te werken met ECMR kunnen we letterlijk de markt opschonen en zorgen voor een gezonde omgeving, voor onszelf en voor toekomstige generaties. Daarnaast groeit ook het aantal gebruikte machines en dat drukt uiteraard op de productie van nieuwe reinigingsmachines.

ISO 26000 & ISO 14001 is de norm

ECMR werkt (net zoals Groveko) volgens de richtlijnen van ISO 26000 en ISO 14001, de internationale richtlijn voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Door deel te nemen aan het verantwoorde recyclingconcept van ECMR is Groveko een schakel in de keten die ‘Cradle to Cradle’ heet. Het verwerken van afgeschreven schoonmaakmachines tot herbruikbaar materiaal is daarmee een feit: ferro’s, non-ferro’s, kunststof, printplaten, kabels, wielen en accu’s worden allen gegroepeerd verzameld en vervolgens verwerkt voor hergebruik. De kunststof tanks en kappen worden tot granulaat verpulverd en als grondstof voor nieuw te bouwen machines aangeboden.

ecmr logo

Hoe werkt het inruilen of afvoeren?

Bij aankoop van een nieuwe schoonmaakmachine kunt u uw oude machine inruilen of afvoeren; deze keuze wordt bepaald aan de hand van het bouwjaar, type en draaiuren. Sommige machines verdienen nog een tweede ‘leven’ en worden na revisie weer ingezet. De meeste machines worden afgevoerd, vanwege té veel draaiuren of een slechte staat. In dit geval voeren wij uw gebruikte machine af, zonder kosten. Vanuit onze filialen in Ede, Leiden en Oss worden deze af te voeren machines verzameld in de containers van ECMR. Periodiek worden deze containers geleegd en naar het ECMR verzamelcentrum gebracht.

Certificaat van afvoer

Via het ECMR systeem ontvangt de ‘afdoener’ een certificaat dat de machine (met merk en serienummer) is aangeboden en verwerkt door Groveko/ECMR. Zo kunt u altijd aantonen dat u bijgedragen heeft aan een verantwoorde afvoer van uw oude schoonmaakmachines en daarmee de afvalstroom heeft beperkt. Zo draagt u bij aan een schonere wereld waarin recycling een steeds belangrijkere rol gaat spelen en hergebruik van materialen daadwerkelijk helpt.

Reduceren van de afvalstroom

Bedrijven dienen hun consumptie en daaraan verbonden afvalstroom te verminderen. Het streven van ECMR is dan ook om de afvalstroom tot nul te reduceren; zoals omschreven in de globale milieudoelstelling ‘zero landfill’ (geen afvalstort). Tevens is de doelstelling van ECMR

om het gehele demontageproces uit te voeren op basis van ‘zero emission’ (geen schadelijke uitstootgassen).

Cradle to Cradle concept

Bedrijven dienen ook de mogelijkheden van hergebruik zoveel mogelijk te benutten. ECMR staat voor een milieuvriendelijk hergebruik van de diverse grondstoffen. Deze cradle to cradle-filosofie wordt door zowel Groveko als ECMR van harte onderschreven. Volgens de ‘van wieg tot wieggedachte’ worden de meeste grondstoffen van een afgeschreven reinigingsmachine, weer nuttig ingezet bij een nieuwe reinigingsmachine.

Na lang ontwikkelen en testen is Tana Greencare recent gekomen met een nieuw pakket aan duurzame vloerverzorging. Een pakket dat wij u zeker niet willen onthouden en aangezien de zomerperiode vaak hét moment is om vloeren van onderhoud te voorzien, gaan wij in dit blog graag in op deze zeer effectieve én milieubesparende vloerverzorging van Tana Greencare.

Vakkundige vloeronderhoud

Vloeronderhoud is een specialisme op zich in de professionele schoonmaakbranche en vereist vakkennis én de juiste reinigingsproducten. Elke vloer is weer anders. Een harde linoleumvloer heeft namelijk een ander onderhoudsplan, dan een laagpolig tapijt. De nieuwe lijn van Tana Greencare richt zich met name op harde linoleum vloeren.

Vloeronderhoud is vaak ook een onderwerp, dat veel bedrijven, scholen en instellingen graag voor zich uit willen schuiven. Om kosten of tijd te besparen die het vloeronderhoud in beslag neemt. Met de producten van Tana Greencare is dat niet meer nodig.greencare Longlife complete

Vloeronderhoud van harde linoleum vloeren

Dankzij het duurzame vloeronderhoudspakket van Tana Greencare gaan harde linoleumvloeren langer mee. De arbeidsintensiteit is lager bij het verwijderen van waslagen (strippen) en het aanbrengen van een nieuwe waslaag én het bespaart tijd. Dankzij de Longlife Complete coating in het Greencare pakket, is vloeronderhoud ook minder vaak nodig, waardoor u weer kosten bespaart.

Het Tana Greencare pakket voor vloerverzorging

Het totaal pakket van Tana Greencare bestaat uit de duurzame vloercoating ‘Longlife Complete’, een dagelijks vloeronderhoudsmiddel ‘Tawip Vioclean’, een effectieve stripper ‘Linax Complete’ én een spraycleaner ‘Karacho’. De producten uit deze serie zijn veilig in gebruik en een kleine hoeveelheid is al voldoende voor het wassen, polymeren of strippen van uw linoleumvloer. Deze lijn producten van Tana Greencare zijn ook heel goed te gebruiken in combinatie met diverse schoonmaakmachines.

Op basis van bovenstaande producten kunnen we concluderen dat Tana er in is geslaagd om een vloercoating te realiseren die aan alle verwachtingen voldoet. Duurzaamheid, effectiviteit en efficiëntie omschrijven het resultaat dat de producten leveren.

Zelf ervaren wat Tana Greencare u kan opleveren? Vraag onze adviseurs naar de gratis ‘Test maand’ of bel vandaag nog naar 0318 – 63 21 85.greencare logo

Meer informatie?

Wilt u meer weten over de besproken producten kijk dan eens in onze “Vloerenspecial“. U kunt natuurlijk ook één van onze workshops bijwonen waarin wij duidelijke handleiding bieden voor de praktijk. Opgeven voor de workshop Tana Floorcare? Dat kan via Salessupport Ede, telefoonnummer: 0318 – 63 21 85.

Op zondag 22 februari om 21.05 is het ‘slimste bedrijf van Nederland’ te zien in het programma ‘Tegenlicht’ van de VPRO. In de uitzending met het thema ‘Nederland Kantelt’ wordt Schoongewoon als voorbeeld gebruikt voor nieuw ondernemersinitiatieven. Niet meer de grote bedrijven en instellingen, maar lokale initiatieven en burgers bepalen de koers in Nederland. Het initiatief van Schoongewoon is daar een goed voorbeeld van.

Geen organisatie maar werknemerscoöperatie

Wij schreven al eerder over Schoongewoon als vernieuwend bedrijf in de schoonmaakbranche. Schoongewoon is namelijk niet zomaar een organisatie, het is een werknemerscoöperatie. De werknemers hebben het voor het zeggen en bepalen in overleg met de klant zelf hun werkzaamheden. Dit is precies het tegenovergestelde van het traditionele ‘top-down’ denken van bestaande schoonmaakbedrijven. Het gevolg? Bij Schoongewoon is geen ziekteverzuim, is de klant heel erg tevreden en heeft de schoonmaakprofessional meer plezier in zijn werk!

Schoongewoon brengt de schoonmaakbranche verder

Schoongewoon is volgens ons een bedrijf dat de schoonmaakbranche verder brengt en dat kunnen wij als groothandel in schoonmaakmiddelen en –machines alleen maar 100% stimuleren.

Per 1 februari 2015 neemt Groveko twee bedrijven over die beiden gespecialiseerd zijn in de verkoop van schoonmaakmachines en toebehoren. Het gaat om de twee bedrijven Cleaning Import en Worldwide Cleaning Support. De huidige eigenaar van de twee bedrijven, Cochèl ter Schure, zal vanaf 1 februari onder onze vlag verder gaan met zijn loopbaan in de schoonmaakbranche.

Specialist in reinigingsmachines van ICE en TMB

Wij hopen met deze overname onze positie te versterken in de markt voor schoonmaakmachines. Beide bedrijven hebben meer dan 20 jaar ervaring in deze branche en brengen dus de nodige vakkennis en ervaring met zich mee. Wij willen hiermee ons voordeel gaan doen.logo cleaning import Daarnaast brengt de overname ook het distributierecht van twee belangrijke merken schoonmaakmachines met zich mee, te weten: ICE en TMB.

Het merk ICE (International Cleaning Equipment) bestaat uit diverse schrobzuigmachines en staat bekend om het recent geïntroduceerde ‘I-Synergy’. Een innovatieve techniek waarmee schoonmaakmachines op afstand zijn te managen en waarbij de data van elektrische componenten worden geregistreerd (Smart). Als tweede wordt het Italiaanse merk TMB onderdeel van ons assortiment. TMB is gespecialiseerd in professionele stof- en waterzuigers, industriestofzuigers en éénschijfsmachines.

De nieuwe situatie na 1 februari

Vanaf 1 februari zal Cochèl ter Schure binnen Groveko verder aan de slag gaan met een selectief dealer netwerk (Benelux) om juist dat stukje exclusiviteit voor onze partners te waarborgen. Vanuit al onze filialen (Ede, Oss en Leiden) zullen wij onze verkoopactiviteiten gaan inzetten. Alleen in onze vestiging in Leiden is ons assortiment schoonmaakmachines (inclusief de beschikbare tweedehands machinevloot) te bewonderen.

worldwide cleaning supportAanvullend hebben wij ook het online platform van Worldwide Cleaning Support voor vervangingsonderdelen (zuigrubbers, borstels, zuigbuizen, stofzakken etc.) van alle voorkomende merken in ons assortiment opgenomen.

Eerdere overnames van Groveko

Afgelopen jaar hebben wij al eerder Romac Reinigingsmachines overgenomen uit Leiden. Met deze tweede overname in de markt voor schoonmaakmachines willen wij ons machine-specialisme verder uitbouwen en ons marktaandeel in Nederland vergroten.

Eerder deze week lazen wij een artikel in De Telegraaf waarin ons werd geïnformeerde over hoe wij een bezoek aan een openbaar toilet kunnen overleven. Nu worden wij zelf ook niet altijd blij van een bezoek aan een openbare plasplaats, maar is het werkelijk zo slecht gesteld met onze openbare toiletten in Nederland?

Volgens het Nationaal Toiletonderzoek 2013, uitgevoerd door Servicemanagement in samenwerking met Tork, zien wij een algemene daling van schone toiletten in openbare gebouwen. “In openbare gebouwen (gemeentehuizen, sportcomplexen, musea, stations) zijn de schoonste toiletten te vinden. In die categorie werd 33 procent van de toiletten als goed beoordeeld, hoewel dat vorig jaar nog 41 procent was. De horeca noteerde nu 31 procent goed (vorig jaar 33 procent), terwijl warenhuizen en tuincentra 25 procent goed scoorden. Toch 7 procent minder dan 2012. De hygiëne van toiletten in de gezondheidszorg daalde dramatisch van 45 procent goed in 2012 naar nu 20 procent goed, vooral door sterk vervuilde toiletzittingen.” aldus de onderzoekers.openbare toilettruimte

Hoe komt het toch dat de hygiëne van openbare toiletten zo achteruit is gegaan? Helaas gaat het onderzoek daar niet verder op in. Toch vragen wij ons ondertussen serieus af of het iets te maken kan hebben met de constante druk die schoonmaakbedrijven ondervinden. Tegenwoordig moeten schoonmaakprofessionals tegen lage kosten en met zo min mogelijk werkuren hetzelfde of zelfs meer werk kunnen verrichten.

In het artikel ‘Schoonmakers verdienen meer waardering’ van begin dit jaar schreven wij al over de impasse tussen opdrachtgever en schoonmaakbedrijf. “Werkgevers bieden onder druk van de economische recessie steeds lagere prijzen aan bij haar opdrachtgevers, terwijl de schoonmakers klagen omdat zij hun werk niet goed kunnen doen in de tijd die zij daarvoor krijgen.”

Onderzoeken spreken elkaar tegen

In het stuk van De Telegraaf wordt gezegd dat de meeste bacteriën op de plastic behuizing van de toiletrolhouders zitten, terwijl het onderzoek van Servicemanagement hier niet over rept. Volgens deze laatste bevinden de meeste beestjes zich op de toiletbril (38 procent), gevolgd door de kraanknop (28 procent), de spoelknop (19 procent) en als laatste de deurknop met 9 procent. Servicemanagement is overigens de enige die volledig documenteert hoe de onderzoeken hebben plaatsgevonden terwijl De Telegraaf zich baseert op een onderzoek uitgevoerd door de Amerikaanse tv-show The Drs, zie onderstaande video:

Onzichtbare ziekteverwekkers

De Telegraaf vervolgt dat wij meer dan 1000 bacteriën op iedere vierkante cm van onze handen hebben zitten. En dat de handen van iemand met een kantoorbaan dagelijks met meer dan 10 miljoen bacteriën in contact komt. Daar schrik je van hé? Maar bedenk dat niet alle bacteriën ziekteverwekkers zijn. Ten eerste is ons lichaam prima in staat om ziekteverwekkers te lijf te gaan. Mits wij gezond leven natuurlijk en ons lichaam in een opperste staat van gereedheid verkeert. Het menselijke lichaam draagt gemiddeld 1 kg aan bacteriën mee die juist ook nuttig kunnen zijn voor onze gezondheid.

Ondanks dat we heel wat van die beestjes bij ons dragen wil dit natuurlijk niet zeggen dat we er dan maar ongelimiteerde hoeveelheden aan moeten toevoegen. Zeker als het gaat om een openbaar toilet heb je te maken met bacteriën van anderen. Het Nationaal Toiletonderzoek 2013 laat zien dat in de gezondheidszorg ruim 50 procent van de onderzochte toiletbrillen besmet bleken te zijn met enterobacteriën afkomstig van ontlasting. Niet erg hygiënisch zouden wij zeggen.

Schoon moet weer echt schoon

toiletpapierLaten we met elkaar eens nadenken over hoe we het beste kunnen schoonmaken met duurzame producten die bacteriën geen kans geven. In een frequentie die past bij het object en waar schoonmaakpersoneel voldoende tijd krijgt om de klus te klaren. Laten we disposable schoonmaakmaterialen gebruiken in plaats van moppen die meerdere dagen worden gebruikt. Volgens ons kan het snel een stuk beter gaan met de hygiëne van openbare toiletten als we de juiste middelen inzetten en weer echt de tijd krijgen om te poetsen.

6 tips voor gebruik openbaar toilet

Maar voordat wij weer op ons gemak gebruik kunnen maken van een openbaar toilet, hier een aantal tips voor betere hygiëne en veilig gebruik van het toilet:

  1. Leg een toiletpapiertje over de toiletbril.
  2. Hurken mag ook (vooral bij dames erg geliefd).
  3. Pak met een toiletpapiertje de deurklink en spoelknop.
  4. Was je handig grondig met water en zeep.
  5. Droog je handen het liefst met een papieren handdoekje.
  6. Draag wanneer mogelijk een desinfectie vloeistof bij de hand.

Schoongewoon is geen ‘gewone’ schoonmaakorganisatie, maar een werknemerscoöperatie. Het concept van een werknemerscoöperatie is eigenlijk ontstaan als tegenbeweging op de ‘top-down’ werkwijze van bestaande schoonmaakbedrijven. Bij Schoongewoon mogen werknemers alles zelf beslissen, regelen en delen ze in de winst. Ze krijgen meer vrijheid en ruimte om zelf keuzes te maken op de werkvloer. Schoonmaakprocessen lopen daardoor sneller en werknemers hebben meer plezier in hun werk.

Als de schoonmaakmiddelen op zijn kunnen werknemers deze zelf inkopen. Werknemers mogen zelf weten hoe en wanneer ze hun werkzaamheden inplannen. Schoonmakers bij Schoongewoon hebben ook direct contact met de klant, waardoor klantcontact veel persoonlijker wordt. Bij Schoongewoon ben jeniet zomaar een schoonmaak(st)er, de klant weet wie je bent. Daarnaast wordt initiatief nemen gestimuleerd in plaats van afgekeurd. Schoongewoon “maakt menselijk schoon”.

De organisatie van Schoongewoon

Schoongewoon is ontstaan in 2012 en geïnitieerd door Remmelt Schuuring. Schoongewoon is zogezegd een ‘social business’ waarbij niet alleen groei en winst het doel zijn, maar ook het oplossen van een maatschappelijk probleem centraal staat. Remmelt wilde met dit initiatief het werkplezier van schoonmakers verbeteren door ze eigen verantwoordelijkheid voor het werk te geven. De werknemerscoöperatie Schoongewoon heeft leden over het hele land bij diverse opdrachtgevers.

“Groveko past hier prima bij”, aldus Onne de Vries Talma van de coöperatie Utrecht, “want Groveko heeft mooie lijn ecologische middelen, kent een snelle levering en is creatief in het vinden van oplossingen.”

Schoongewoon het Slimste bedrijf van Nederland

Het is niet onopgemerkt gebleven dat Schoongewoon een succesvol concept is in de schoonmaakbranche. Het Ministerie van Economische Zaken heeft Schoongewoon dan ook uitgeroepen als slimste bedrijf van Nederland 2014. Daarnaast is Schoongewoon vorige week ook nog eens genomineerd voor De Grote Nieuwe Organiseren prijs 2014. Deze prijs zal worden uitgereikt, tijdens op het evenement op 7 oktober in Den Haag.

Schoongewoon kiest voor schoonmaakmiddelen van Groveko

Groveko is zeer vereerd dat werknemerscoöperatie Schoongewoon kiest voor Groveko als haar leverancier van schoonmaakmiddelen en –materialen. Veel schoonmaakbedrijven nemen schoonmaakproducten af bij Groveko, maar Schoongewoon is wel een heel bijzondere klant. Het is een uniek schoonmaakbedrijf met een uniek business concept.

Gisteren was de TV-uitzending van de verkiezing TV Succes Award 2014 in de categorie schoonmaakproductenbranche. Ook Groveko was één van de genomineerden.

Nationale Succes Award 2014

We zijn trots u te mogen melden dat we de Succes Award hebben gewonnen. Onze mooie groeicijfers in 2013, het inzetten op service en duurzaamheid en onze solide bedrijfsvoering heeft er voor gezorgd dat we de Succes Award mochten winnen. In onze categorie waren naast Groveko, na voorselecties nog vier bedrijven genomineerd. Later dit jaar zullen we ook mee doen in de grote verkiezing over alle categoriën van de Succes Award 2014.

Bekijk de uitzending over Groveko hieronder of bekijk de herhaling op zaterdag 1 maart op RTL 7 rond 13:30 uur.

Op 7 februari 2014 heeft Groveko bezoek gehad van twee televisieploegen: RTLZ met ‘Ondernemerszaken’ en RTL4 met ‘Medicaltravel’. Directeur-eigenaar Coen Blees deelt in die programma’s zijn mening over het belang van de juiste schoonmaakmiddelen voor zorginstellingen en ziekenhuizen. Als klap op de vuurpijl is Groveko nu genomineerd voor het tv-programma De Succesfactor.

De Succesfactor

In het programma De Succesfactor staat succes centraal. Succes is niet iedereen gegund. Welke elementen dragen bij aan succes? Wat betekent het om succesvol te zijn? In De Succesfactor komt het allemaal aan bod.

Het programma is bedacht in 2010. Door de slechte economische ontwikkelingen en berichten werd er in de media vaak negatief gesproken over onze economie en de kansen voor bedrijven. Als tegengeluid is het tv programma de Succesfactor ontstaan, vanaf 2011 elke week te zien op RTL 7 en RTLZ. De insteek van het programma is om te laten zien dat Nederlandse ondernemers ondanks het slechte economische klimaat toch succesvol kunnen zijn.

Tijdens het programma worden experts aan het woord gelaten en wordt er soms op een wetenschappelijke manier onderzocht wat succesfactoren nu eigenlijk zijn. Elke week is er een succesjournaal en worden bedrijven uit Nederland gevolgd die zijn genomineerd voor de “Nationale TV Succes Award”.

De Nationale TV Succes Award is dé TV ondernemersprijs van Nederland

Het leuke van dit programma is dat kijkers mogen stemmen op hun favoriete bedrijf. Voor ieder bedrijf wordt een uniek sms-nummer geopend waarmee gestemd kan worden. Daarnaast zal er ook een externe vakjury zijn die de uiteindelijke finalisten beoordeelt op succescriteria. Zaken die nauwgezet zullen worden beoordeeld zijn onder andere intrinsieke kwaliteiten en prestaties van het afgelopen jaar.

Na afloop van het seizoen wordt er tijdens een feestelijke verkiezing de winnaar van de ‘Nationale TV Succes Award’ bekendgemaakt. Alle genomineerden bedrijven maken kans op een prijs van maar liefst 10.000 euro.

Groveko behoort ook tot de genomineerden en wij zijn hier natuurlijk heel erg trots op. Onze uitzending staat gepland op zondag 23 februari rond 13:00 uur. Op zaterdag 1 maart, wordt de uitzending nog eens herhaald op RTL 7 om 13:30 uur.

Vind jij nu ook dat Groveko kans moet maken op de ‘Nationale TV Succes Award’? Kijk mee op zondag 23 februari om 13:00 uur en laat je stem horen!