Schoongewoon blog

Schoongewoon is geen ‘gewone’ schoonmaakorganisatie, maar een werknemerscoöperatie. Het concept van een werknemerscoöperatie is eigenlijk ontstaan als tegenbeweging op de ‘top-down’ werkwijze van bestaande schoonmaakbedrijven. Bij Schoongewoon mogen werknemers alles zelf beslissen, regelen en delen ze in de winst. Ze krijgen meer vrijheid en ruimte om zelf keuzes te maken op de werkvloer. Schoonmaakprocessen lopen daardoor sneller en werknemers hebben meer plezier in hun werk.

Als de schoonmaakmiddelen op zijn kunnen werknemers deze zelf inkopen. Werknemers mogen zelf weten hoe en wanneer ze hun werkzaamheden inplannen. Schoonmakers bij Schoongewoon hebben ook direct contact met de klant, waardoor klantcontact veel persoonlijker wordt. Bij Schoongewoon ben jeniet zomaar een schoonmaak(st)er, de klant weet wie je bent. Daarnaast wordt initiatief nemen gestimuleerd in plaats van afgekeurd. Schoongewoon “maakt menselijk schoon”.

De organisatie van Schoongewoon

Schoongewoon is ontstaan in 2012 en geïnitieerd door Remmelt Schuuring. Schoongewoon is zogezegd een ‘social business’ waarbij niet alleen groei en winst het doel zijn, maar ook het oplossen van een maatschappelijk probleem centraal staat. Remmelt wilde met dit initiatief het werkplezier van schoonmakers verbeteren door ze eigen verantwoordelijkheid voor het werk te geven. De werknemerscoöperatie Schoongewoon heeft leden over het hele land bij diverse opdrachtgevers.

“Groveko past hier prima bij”, aldus Onne de Vries Talma van de coöperatie Utrecht, “want Groveko heeft mooie lijn ecologische middelen, kent een snelle levering en is creatief in het vinden van oplossingen.”

Schoongewoon het Slimste bedrijf van Nederland

Het is niet onopgemerkt gebleven dat Schoongewoon een succesvol concept is in de schoonmaakbranche. Het Ministerie van Economische Zaken heeft Schoongewoon dan ook uitgeroepen als slimste bedrijf van Nederland 2014. Daarnaast is Schoongewoon vorige week ook nog eens genomineerd voor De Grote Nieuwe Organiseren prijs 2014. Deze prijs zal worden uitgereikt, tijdens op het evenement op 7 oktober in Den Haag.

Schoongewoon kiest voor schoonmaakmiddelen van Groveko

Groveko is zeer vereerd dat werknemerscoöperatie Schoongewoon kiest voor Groveko als haar leverancier van schoonmaakmiddelen en –materialen. Veel schoonmaakbedrijven nemen schoonmaakproducten af bij Groveko, maar Schoongewoon is wel een heel bijzondere klant. Het is een uniek schoonmaakbedrijf met een uniek business concept.

2 antwoorden
  1. cindy
    cindy zegt:

    Schoongewoon is een uniek bedrijf in Nederland en ik ben trots ervoor te mogen werken, ik ben dan mijn eigen baas en de communicatie met onze opdrachtgevers is gewoon FANTASTISCH!

    Beantwoorden
  2. A. Beijer namens de GROENE Amsterdammer
    A. Beijer namens de GROENE Amsterdammer zegt:

    Geachte heer, mevrouw,

    Het weekblad de Groene Amsterdammer wil over twee weken aandacht besteden aan bederijven die met teams zonder manager werken. Dit artikel wordt geplaatst in een speciale aflevering over ‘ gelijkheid’. Graag zou ik volgende week uw bedrijf bezoeken om te zien hoe dat in de praktijk gaat, werken zonder manager/leidinggevende. IK hoop van harte dat dat mogelijk is.

    Vriendelijke groet,
    Annemarieke Beijer
    namend de redactie van de Groene Amsterdammer
    tel; 06-53748943.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.