De schoonmaakbranche en de arbeidsmarkt zijn sterk in beweging. Er zijn nog geen grote personeelstekorten maar die situatie zal gaan veranderen in de toekomst.

De OSB en Cedris (brancheorganisatie sociale werkgelegenheid en arbeidsintegratie) gingen tijdens een bijeenkomst op 26 september in op vier scenario’s voor de arbeidsmarkt voor de schoonmaakbranche in 2025. De scenario’s en het onderzoek zijn uitgevoerd door De Ruijter.

De volgende vier scenario’s kwamen naar voren. Van hoge overheidsbemoeienis tot een vrije, hard concurrerende markt.

1) Iedereen doet mee.

Schoonmaakbedrijven krijgen quota van mensen met een arbeidshandicap binnen het bedrijf opgelegd door de overheid. De overheidsbemoeienis groot, maar de schoonmaakbedrijven bieden graag mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek.

 2) Grijp je kans.

Klanten eisen maatschappelijke betrokkenheid. Doe je als schoonmaakbedrijf niet mee, dan verlies je werk. Dit komt bijvoorbeeld terug in “social return” bij aanbesteden. De druk op de bedrijven is dus groot. De overheid draagt financieel niet bij.

3) Verschuilen in verzuiling.

De bemoeienis van de overheid groot, maar schoonmaakbedrijven willen nauwelijks mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen. Ze worden daartoe echter gedwongen door grote druk van maatschappelijke en politieke organisaties. Er ontstaat een cliëntsysteem waarbij mensen uit dezelfde sociale groep elkaar aan werk helpen. Daarnaast ervaart de branche grote concurrentie in de markt van publieke overheidsbedrijven.

4) Survival of the fittest.

Schoonmaakbedrijven bieden nauwelijks werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er is geen druk vanuit de overheid. Er zijn genoeg andere goedkopere arbeidskrachten uit binnen- en buitenland en er is geen geld voor de noodzakelijke extra begeleiding. Schoonmaakbedrijven krijgen concurrentie op de markt van de informele economie (zwart werk).

Wat nu?

In ieder scenario liggen kansen en bedreigingen verscholen, de schoonmaakbranche zal zelf in de komende jaren moeten gaan beslissen welke kant we op willen. Liefst met hulp van en in samenspraak met de overheid, maar desnoods zonder. Iedere ondernemer kan zijn eigen keuzes maken. Bij Groveko gaan we onze kansen grijpen. Die keuze hebben we jaren geleden al gemaakt.

Voor meer informatie bekijkt u de publicatie  “De agenda van de toekomst, deel 3” en de video op de Cedris website:

Bronnen: Cleantotaal, Cedris

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.